"Entreprenörer och egenföretagare är lyckligast!"

2009-09-24

Om du väljer bort familjen för karriären ska du ha 50.000 kronor mer i månaden. "Det är så mycket som krävs för att komma upp i samma lyckokänsla som en bra parrelation ger", säger debattören Johan Norberg som skrivit en bok om lycka."Den eviga matchen om lyckan" handlar inte om hur vi ska bli lyckligare utan om hur mänskligheten uppfattat begreppet lycka genom historien.

"Från de antika filosoferna och tänkarna fram till facit, vad dagens forskning säger", säger Johan Norberg.

Men finns det något facit? Allt går ju vidare?
"Just därför den eviga matchen."

Vilken tids lyckosyn gillar du bäst?
"Jag är rätt förtjust i de gamla grekerna, speciellt Aristoteles som empiriskt undersökte vad människorna ansåg om lyckan. Han kom fram till uppfattningen att du är din egen lyckas smed, en syn som jag tycker att vi är på väg tillbaka till."

Lycka och pengar då, är den lyckligast som har mest?
"Generellt kan man säga att rikare samhällen är lyckligare. Man kan också köpa lycka för pengar men till en mycket dålig växelkurs. Och det är här jag gör jämförelsen och räknar ut att om en god, fungerande parrelation bryter samman, så behövs det 50.000 kronor mer i lön månaden för att kompensera förlusten. Alltså; offra inte familjen för jobbet om du inte får åtminstone 50.000 mer i månaden i lön", säger Johan Norberg.

Vilka är lyckligast?
"Entreprenörer och egenföretagare är lyckligare än nästan alla andra. För dem tycks det handla mer om att skapandet av pengar och kreativiteten ger mer lycka än att ha pengarna."

Är du själv lycklig?
"Ja, det är jag. Jag lever i en god familjerelation och blir dessutom lycklig av att sätta mig in i olika frågor. Som lyckan."

Var står vi i dag, hur uppfattar vi lyckan jämfört med för 100 år sedan?
"Jag tror att vi förändrats så att lyckan mer blir ett individuellt fenomen från att tidigare ha handlat om formella positioner, status och roller i samhället."

Inlägget skrivet av Mosse Wallén.



politik, mona sahlin, moderaterna, val 2010, regeringen, skatter, vänsterpartiet, stockholm, alliansen, centerpartiet, miljöpartiet, fredrik reinfeldt, samhälle, demokrati, valet 2010, de rödgröna, kristdemokraterna, twingly



Bookmark and Share

0 kommentarer:

Skicka en kommentar