S toppstyr röda bloggare!

2009-09-30



Det politiska bloggandet ökar och intresset kring dessa bloggar ökar också. Det är bra. Många tror nu att bloggandet kommer att ha betydelse i valet 2010. Säkert funderar redan partierna på hur bloggandet och de socialamedierna kan användas för att nå och kunna samtala med väljarna. Inget fel i det, tvärtom så är det bra. Alla sätt som kan förbättra och förstärka det politiska samtalet är bra.

Men, om partiledningarna bestämmer vad det ska bloggas om och dess innehåll då blir jag mer fundersam. Jag upplever inte att vi har ett sådant tryck inom moderaterna. Jag känner mig fri att tycka och tänka vad jag vill. Det kommer jag förvisso göra ändå även om någon skulle säga åt mig att börja tycka på ett annat sätt. Att tycka på beställning är inget för mig. Jag tänker själv och jag står för mina tankegångar.

I Tvärsnytt intervjuas Anna Rosmark, socialdemokratisk bloggare. Hon utrycker något som faktiskt delvis förvånar mig. De sossar som bloggar får varje dag tips om vad de ska blogga om. Som hon själv uttrycker det ”Jag har fått direkta order nästan om vad jag ska blogga om”. Uppenbarligen har det socialdemokratiska högkvarteret tydliga önskemål om vad de röda bloggarna ska tycka och om vad de ska blogga om.

Detta är intressant. Jag vet inte hur många sossar som lyder dessa order. Men jag är rätt säker på att styrkan med bloggandet är just att det är enskilda politiker som visar vad de tycker och som vågar föra resonemang omkring sina ställningstaganden. Om bloggarna skulle bli enbart en kanal för partiernas tyckande kommer de blir förutsägbara och ointressanta. Det vore synd, för de politiska bloggarna har mycket att tillföra i den politiska debatten, men då ska de stå fria från partihögkvarterens ordergivning. Annars kan vi vara utan dem.

Inlägget skrivet av Kent Persson (m).


politik, mona sahlin, moderaterna, val 2010, regeringen, skatter, vänsterpartiet, stockholm, alliansen, centerpartiet, miljöpartiet, fredrik reinfeldt, samhälle, demokrati, valet 2010, de rödgröna, kristdemokraterna, twingly


Bookmark and Share

0 kommentarer:

Skicka en kommentar